Information A-Ö

 

Här nedan hittar du information som rör ditt boende hos oss. Hittar du inte svar på dina funderingar är du välkommen att kontakta oss antingen via mail eller på telefon. Information om kontaktvägar hittar du i ditt trapphus eller här på vår hemsida.

Adressändring

Gör din flyttanmälan på www.adressandring.se eller ring deras kundtjänst på telefon 020-97 98 99. Det fyrsiffriga lägenhetsnumret som du skall ange hittar du på utsidan av din lägenhetsdörr eller i trapphuset på informationstavlan.

Andrahandsuthyrning

Om du har tänkt att hyra ut din lägenhet i andra hand ska du ta kontakt med oss i god tid. Du får hyra ut lägenheten i dess helhet i andra hand endast om du har hyresvärdens tillstånd. Du kan få tillstånd om du har starka skäl för en tidsbegränsad uthyrning till exempel om du ska studera på annan ort under en tid. Kontakta oss på kontoret för mer information.

Avfall

Vi som hyresvärd tillhandahåller alltid kärl för hushållssopor. Till detta räknas dock inte källsorterbart material som glas, metall, plast, kartong, tidningar samt grovsopor och naturligtvis även farligt avfall så som batterier, målarfärg, elektronik etc. Dessa avfallsfraktioner skall du ta till närmsta miljöstation. I vissa av våra fastigheter finns några av fraktionerna i ditt soprum.

Balkonger

Många av våra lägenheter har egna balkonger. Vi vill upplysa dig om att det är ditt ansvar att sköta balkongen så att den inte kan utgöra fara för andra. Detta betyder bland annat att balkongen skall skottas och hållas ren från skräp.

Besiktning

Vid byte av hyresgäst sker en besiktning av lägenheten med en representant från oss samt helst, både inflyttande såväl som utflyttande hyresgäst. Vid besiktningen kollar man över status på lägenheten, eventuellt trasiga saker som ska åtgärdas samt om städningen är ordentligt utförd.

Besiktningen sker på tillträdesdagen och bokas in av vår representant i god tid innan.

Efter utförd besiktning går vi igenom protokollet, tar upp övriga frågor, reglerar eventuellt betalningsansvar hos avflyttande hyresgäst samt signerar protokollet.

Det är också efter utförd besiktning som nycklar tas tillbaka från avflyttande hyresgäst och den nya hyresgästen kvitterar ut sina nycklar och får därmed tillträde till lägenheten.

Brandsäkerhet

Om det värsta händer och en eldsvåda skulle uppstå är det viktigt att du känner dig trygg i hur du ska agera.

  • Stanna kvar i lägenheten om det brinner på annat håll i huset, ytterdörren står normalt emot en brand.
  • Gå aldrig ut i ett rökigt trapphus – brandrök är giftig och kan göra dig medvetslös på mycket kort tid.
  • Använd aldrig hissen vid brand – branden kan orsaka strömavbrott som gör att hissen fastnar mellan våningarna.

Om det brinner i din lägenhet:

  • Larma 112 direkt och påkalla uppmärksamhet via fönster eller balkong.
  • Ta dig ut så snabbt som möjligt om du inte kan släcka elden själv.
  • Stäng dörren till rummet där det brinner och stäng lägenhetsdörren när alla kommit ut – så att röken inte sprids i trapphuset och eldhärden får mer syre.
  • Varna grannarna!

Mer information hittar du i vår folder, ”Brandinformation från din hyresvärd”, som vi har tagit fram för din säkerhet. Tag dig gärna tiden att läsa detta.

Brandvarnare

I din lägenhet skall det finnas en brandvarnare som vi som hyresvärd står för. Finns det ingen brandvarnare så tar du kontakt med oss så kommer vi och installerar en åt dig.

Observera att du själv är ansvarig för att kontrollera funktionen samt byta batteri i din brandvarnare. Om den inte fungerar trots nytt batteri tar du kontakt med oss så installerar vi en ny åt dig.

El

När du flyttar in i en lägenhet måste du göra en anmälan om detta till nätägaren SkövdeNät AB. Detta är inte valbart utan är ett måste. Kontaktuppgifter för detta hittar du på deras hemsida skovde.se/elnat eller så ringer du Skövde kommuns växel på 0500 – 49 80 00.

Du bör även teckna ett avtal med en elleverantör för att få ett fördelaktigt pris på din elleverans. Gör du inget aktivt val här fungerar det ändå och du får el tillsvidare från nätägaren.

Extralås

Du får inte utan vårt godkännande sätta in extralås eller på annat sätt hindra tillträde till lägenheten. Detta för att vi eller räddningspersonal skall kunna ha rätt nycklar vid akuta angelägenheter.

Faktura via Autogiro

Vill ni betala med autogiro så ska ni anmäla detta via autogiroblankett som finns att hämta här under denna länk eller i pappersform på vårt kontor. Vi kan också maila den till er via vår adress för ekonomifrågor: ekonomi@alorentz.se

Faktura via E-Faktura

Väljer ni att ta emot er faktura genom E-faktura kommer fakturan att levereras direkt till er internetbank med ifyllt OCR-nummer, betaldatum och summa att betala. Det enda ni behöver göra är att godkänna fakturan. Vill ni se fakturan går det att ladda hem den i PDF-format för utskrift eller läsa den direkt på skärmen. Det går också att ändra betaldatum om man skulle vilja det. Anmälan till E-Faktura gör ni via er internetbank genom att leta upp oss och anmälan sker direkt i er internetbank. Ni kan också anmäla er genom att maila till vår adress för ekonomifrågor: ekonomi@alorentz.se

Faktura via E-post

Vill ni, i stället för att få avin utskriven, få den i PDF-format till en E-postadress är det fullt möjligt. Då behöver ni bara skicka ett mail innehållande namn, adress och lägenhetsnummer till vår adress för ekonomifrågor: ekonomi@alorentz.se

Faktura via Pappersfaktura

Det klassiska sättet att få avin från oss är att vi levererar den hem till er adress i utskriven pappersform. Vill ni fortsätta med detta behöver ni inte göra något alls.

Felanmälan

Vid akuta fel som inte kan vänta finns journummer i ert trapphus.

Om det uppstått problem eller fel som rör ert boende hos oss gör du enklast en felanmälan här på hemsidan. Du får då en kopia skickad till den mail du anger. Anmälan behandlas av vår serviceenhet och åtgärdas så snart som möjligt. Det är viktigt att ni tydligt beskriver felet och fyller i samtliga fält i formuläret. Detta för att vi ska kunna skicka rätt person direkt.

Felanmälan kan även göras på telefon helgfri vardag 8.00 – 15.00 på telefonnummer 0500 – 41 08 05.

Flytta in

Vad kul att du har valt att flytta in hos oss! Vi hoppas kunna uppfylla dina förväntningar kring ditt boende. Här får du några tips och goda råd om sådant det är bra att tänka på i samband med att du flyttar in i din nya bostad. Och tveka inte att höra av dig till oss om du har några frågor. Vi finns till för att hjälpa dig. Välkommen!

  • Gör adressändring
  • Anmäl flytt till elleverantören
  • Anmäl flytt till telefoni/data/TV-leverantör
  • Teckna hemförsäkring
  • Kontrollera din brandvarnare
  • Skicka ut din nya adress till släkt och vänner

Mer utförlig information finns i vår folder, ”Välkommen som hyresgäst”

Flytta ut

Vi hoppas att ditt boende hos oss har varit till belåtenhet och önskar dig lycka till i ditt nya boende. När du flyttar ut från oss är det några saker du bör tänka på.

  • Göra adressändring
  • Adressändra eventuella prenumerationer
  • Avbeställa elabonemang
  • Avbeställa/flytta telefoni/data/TV
  • Städa ur ditt förråd
  • Eventuella cyklar och barnvagnar i gemensamhetsytor
  • Återlämna samtliga nycklar
  • Boka tid för avflyttningsbesiktning med oss

Mer utförlig information finns i vår folder, ”Checklista när du ska flytta”

Förvaring

Förvaring skall ske inom din lägenhet eller i ditt lägenhetsförråd. Tänk på att inte förvara värdesaker i ditt lägenhetsförråd då dessa är betydligt mer känsliga för stölder. Observera också att alla källargångar och vindsgångar skall vara fria från saker för att inte hindra städning, flyttning samt försvåra utrymning eller sjuktransporter.

Garage-, carport- och parkeringsplats

Vill du hyra en plats för din bil kontaktar du oss på telefon eller mail. Vi kan då svara på aktuell väntetid samt kostnader för respektive parkeringstyp.

Grillning

På sommaren är det många av våra hyresgäster som gillar att grilla. Är du en av dem så finns det lite förhållningsregler som gäller när du bor hos oss. Dessa är framtagna för att förhindra bränder samt av hänsyn till dina grannar.

Du har alltid fullständigt ansvar för din grill och alla risker det innebär. Lämna aldrig en grill utan uppsikt. Det är inte tillåtet att grilla på balkong eller uteplats eftersom det är för nära byggnaden. Främst ur brandsäkerhetssynpunkt men även med tanke på rök och os som kan ta sig in hos grannen.

Många av våra fastigheter har en gård där ni kan ta ut er grill och använda våra sittbänkar och bord för er och era gäster.

Hemförsäkring

När du flyttar in hos oss vill vi att du tecknar en hemförsäkring. Dessa är oftast väldigt prisvärda när man bor i en lägenhet så det finns ingen anledning att hoppa över detta.

Vår försäkring täcker inte dina förluster av bohag eller andra personliga tillhörigheter i händelse av olycka eller stöld. Du kan också bli ersättningsskyldig till skador innanför och utanför din lägenhet om du är vållande till brand eller annan skada på fastigheten.

Därför rekommenderar vi dig än en gång att teckna en hemförsäkring.

Husdjur

Husdjur kan för några vara ett viktigt inslag i livet. När du bor i lägenhet är det tillåtet att i rimlig omfattning ha husdjur. Dock är det upp till dig som ägare att se till att grannar inte störs.

All form av slitage i din lägenhet som härstammar från husdjur kommer du bli ersättningsskyldig för vid avflyttning.

Tänk också på att för att få inneha vissa djur krävs myndighets godkännande.

Hyra

Hyran betalas enligt uskickade avier. Tänk på att hyran betalas i förskott och skall vara betald sista vardagen i månaden inför nästkommande månad.

Hyresavierna delas ut tre i taget. Observera därför de olika förfallodatumen så att rätt avi läggs på rätt månad. Om du har tappat bort en avi kontaktar du oss enligt kontaktuppgifter i trapphus eller på hemsidan.

Om du inte kan betala hyran i tid eller av någon anledning har betalat fel är det viktigt att du hör av dig till oss.

Hänsyn

Det är du ihop med dina grannar som tillsammans skapar en god atmosfär inom er fastighet. Vi som hyresvärd kan sätta upp regler och påpeka enskilda brister i hänsynstagande hos hyresgäster men det är ni tillsammans som bidrar till en bra boendemiljö.

Tänk på att grannen är som du och att du bemöter dina grannar som du själv önskar bli bemött.

Har du synpunkter på en granne så ta först kontakt direkt med denne. Ofta kanske man själv inte har tänkt på att något man gör kan störa andra i sin omgivning. Hjälper inte detta eller om du inte vill ta denna kontakt själv så hjälper vi givetvis dig med detta. Försök då att ha argument för typ av störning, klockslag m.m. för att vi effektivt skall kunna påpeka detta för den andra parten.

Tänk också på att du bor i ett flerbostadshus och att det innebär att man får acceptera vissa ljud och andra störningar eftersom vi alla är olika och en störning för dig kanske är acceptabelt för din granne. Dock finns det givetvis gränser och regler som skall följas och är du osäker kring dessa så är du välkommen att kontakta oss.

Informationstavla

I ditt trapphus finns en informationstavla i anslutning till entrédörren. Det är här alla aktuella kontaktuppgifter finns samt eventuella meddelanden från oss.

Här hittar du även ditt objektsnummer som används av oss som hyresvärd samt ditt lägenhetsnummer som används i officiella register och sköts av Lantmäterimyndigheten.

Installera disk- och eller tvättmaskin

Funderar du på att installera disk- och/eller tvättmaskin skall du alltid kontakta oss innan du påbörjar arbetet. Tänk också på att arbetet skall vara fackmannamässigt utfört och att du kan bli ersättningsskyldig om arbetet är felaktigt utfört eller om det uppstår skador på byggnaden till följd av din installation.

Intresseanmälan

Vi tar gärna emot din intresseanmälan så att vi kan kontakta dig om vi hittar en matchande bostad. Vår intresseanmälan hittar du här.

När du gör en intresseanmälan får du en kopia skickad till den mejladress du anger. Om du mot förmodan inte får detta ber vi dig kolla i din mapp för skräppost då vissa mejl ibland sorteras ut som skräppost.

Jour

För er som hyr bostad av oss i någon av våra lägenheter kan ni ringa Securitas fastighetsjour om ni inte kommer i kontakt med oss utanför ordinarie arbetstid. Deras nummer är 010 – 470 51 05.

Kontaktvägar

Kontaktvägar för just din fastighet finns i trapphuset eller på vår hemsida.

Vår växel har telefonnummer 0500 – 41 08 05 och vår officiella e-postadress är info@alorentz.se

Kontoret har vanligtvis öppet helgfri måndag – torsdag 08.00 – 16.00 samt fredagar 08.00 – 15.00 med lunch mellan 12.00 – 13.00.

Felanmälan gör du enklast via vårt formulär här på hemsidan.

Lägenhetsnummer

Din lägenhet ingår i två nummerserier. Beroende på vem som frågar skall du uppge olika. Dessa nummer skall finnas både på informationstavlan i trapphuset samt på karmen till din lägenhetsdörr. Hittar du inte ditt nummer är du välkommen att kontakta oss.

Det ena är ett objektsnummer som används internt hos oss som hyresvärd och har varit detsamma sen huset byggdes. Det är ett sätt att skilja de olika lägenheterna åt inom samma byggnad. Detta använder du vid kontakter med oss i allt som rör ditt boende.

Det andra numret är ett nummer som tillkom under 2011 på uppdrag av Lantmäterimyndigheten för att göra ett komplett lägenhetsregister över hela Sverige. Detta nummer skall du använda dig av i alla officiella sammanhang till exempel när du skaffar abonnemang eller liknande.

Nycklar

På tillträdesdagen kvitterar du ut dina lägenhetsnycklar samt eventuella nycklar och cylindrar till tvättstugan. Ofta sker detta i samband med besiktning om båda parter är närvarande.

Tänk på att dessa nycklar är ditt ansvar och att borttappade nycklar leder till utbyte av lås vid avflyttning. Hela kostnaden för utbyte och framtagande av nya nycklar debiteras dig om du har tappat bort en eller flera nycklar.

Vill du ha flera nycklar kan du beställa detta av oss till självkostnadspris. Tänk på att den nya nyckeln dock är vår egendom och skall lämnas tillbaka utan ersättning till oss vid avflyttning. Endast de som står på hyreskontraktet till lägenheten kan beställa nycklar av oss och legitimation krävs vid beställning. Tänk på att det är leveranstid på nycklar som ingår i system och var därför ute i god tid.

Ohyra och skadedjur

Sanering mot ohyra är oftast kostnadsfritt för dig som hyresgäst. Dröj därför inte med att rapportera förekomsten av skadedjur!

Ohyra och/eller skadedjur är inte kul att få in i sitt boende. Tänk på att ju tidigare det anmäls desto snabbare kan sanering ske och förhoppningsvis kan problemet hindras i sin linda. Vi är därför mycket angelägna om att få denna information så snart ni upptäcker förekomsten av ohyra och/eller småkryp.

För att bli av med problemet är samarbete mellan oss båda mycket viktigt.

Persienner

Persienner är inget vi som hyresvärd står för. Underhåll och reparation sköter du själv.

Portkod

Portkoden till din fastighet får du reda på vid inflyttning. OM du har glömt koden kan du kontakta oss. Tänk också på att inte dela ut koden till obehöriga då koden lätt sprids vidare. Koden är till för din och dina grannars säkerhet.

Skulle vi byta kod kommer vi att informera dig om det i god tid.

Porttelefon

Vissa av våra bostadsfastigheter har porttelefon. Här kan besökande ringa upp dig och du kan öppna entrédörren via din telefon. Du öppnar genom att trycka på 5. Vill du inte öppna avslutar du samtalet.

Ditt telefonnummer visas inte i displayen vid entrén, men det är viktigt att du meddelar oss om du byter nummer så att samtalen kopplas fram rätt.

Radon

Alla våra bostadsfastigheter är radonmätta och ligger under gränsvärden. Mätningarna är utförda enligt strålskyddsmyndighetens riktlinjer.

Renovering och ombyggnad

Vill du renovera eller göra om i din lägenhet skall du alltid ta kontakt med oss först och berätta vad du har tänkt att göra. Det är vi som hyresvärd som avgör vad som är tillåtet att utföra. Vanligtvis är det tillåtet med oss att måla eller tapetsera om det är fackmannamässigt utfört. Du kan dock bli skyldig att återställa lägenheten när du flyttar ut om du har valt färger eller material som är för extrema till sin natur.

Rökning

Rökning är av säkerhetsskäl inte tillåtet i allmänna utrymmen så som tvättstuga, trapphus eller soprum. Tänk också på att inte röka på din balkong då röken lätt letar sig in i grannens öppna fönster.

Rök från cigaretter innehåller ämnen som skadar omkringliggande ytskikt. Om vi måste sanera lägenheten efter dig vid avflyttning kommer du att debiteras denna kostnad.

Snöröjning

Våra fastighetsskötare gör sitt bästa för att hinna med att skotta innan de flesta skall ge sig iväg på morgonen. Dock kan vi inte vara överallt direkt och ber er ha överseende med att vi ibland inte är klara tills ni ska iväg på morgonen. Jobbar du obekväma tider får du också vara beredd på att det inte alltid är skottat.

Tycker du att vi har missat att skotta på något ställe är du välkommen att kontakta oss.

Störande grannar

Har du synpunkter på en granne så ta först kontakt direkt med denne. Ofta kanske man själv inte har tänkt på att något man gör kan störa andra i sin omgivning. Hjälper inte detta eller om du inte vill ta denna kontakt själv så hjälper vi givetvis dig med detta. Försök då att ha argument för typ av störning, klockslag m.m. för att vi effektivt skall kunna påpeka detta för den andra parten.

Tänk också på att du bor i ett flerbostadshus och att det innebär att man får acceptera vissa ljud och andra störningar eftersom vi alla är olika och en störning för dig kanske är önskvärt eller helt ok hos din granne. Dock finns det givetvis gränser och regler som skall följas och är du osäker kring dessa så är du välkommen att kontakta oss.

Tillträde för hyresvärden

Som hyresvärd har vi möjlighet att komma in i din lägenhet vid nödfall eller akuta fel/brister. Vid planerade besök tar vi alltid kontakt med dig och berättar vårt ärende samt när vi vill komma. Är det då ok med dig går vi in i lägenheten med huvudnyckel om du inte är hemma. Vi lämnar då en notering efter oss så ni vet att vi har varit inne hos er samt vem av oss det var.

Tillträde till din lägenhet

Du får tillträde till din lägenhet den första vardagen i månaden som ditt hyreskontrakt med oss börjar gälla. Skulle detta vara en helgdag får du alltså tillträde nästkommande helgfria vardag. Oftast sker en avflyttningsbesiktning på tillträdesdagen då vi registrerar status på lägenheten tillsammans med den utflyttande hyresgästen.

Trapphus

Trapphus och källargångar är inte en plats för förvaring. Detta är främst krav från brandmyndigheten då trapphus räknas som utrymningsväg och får inte innehålla saker som kan börja brinna eller stå i vägen vid utrymning.

All form av uppställning av barnvagnar, cyklar, rullatorer, pulkor, skor och dylikt är därför helt förbjuden i trapphus och källargångar. Det är för er egen säkerhet.

TV, bredband och telefoni

Utbudet av tv, bredband, telefoni skiljer sig något i våra bostadsfastigheter. Oftast ingår TV från Comhem med sitt analoga baspaket i hyran. Då behöver du ingen digitalbox utan endast en antennkabel mellan tv och tv-uttaget i väggen. Vill du ha fler kanaler eller annan leverantör ber vi dig kontakta respektive leverantör direkt.

Eventuella fel och avbrott i dessa leveranser tas direkt med respektive leverantör.

Tvättstuga

Tvättstugan är till för alla i huset. Tänk därför på att lämna den i städat skick samt inte dra över dina tvättider. Nästa gång kan det vara du som har planerat att tvätta och inte kommer in för att föregående bokning inte är klar i tid.

Städningen av tvättstugan skall utföras efter varje bokning.

Uppsägning

För att vi skall godkänna din uppsägning behöver vi ha den skriftligt. Det går bra att anmäla uppsägningen via mail om du vill få iväg den innan ett månadsskifte men uppsägningen är inte komplett förrän vi får in den skriftligt och den har bekräftats av oss.

Enklast är att du föranmäler via mail samt skriver under punkten för avflyttning på sidan två i ditt kontrakt och skickar in till oss. OBS är ni två som står på ett kontrakt måste båda skriva under uppsägningen.

Saknar du ditt kontrakt skriver du ner vilket objekt det gäller, ditt/era namn, personnummer, adress och kontaktuppgifter, daterar, skriver under och skickar iväg till oss. Vi kommer då att kontakta dig när vi får in denna uppsägning för att bekräfta mottagandet.

Uppsägningstid

Uppsägningstiden för din lägenhet är tre kalendermånader och alltså inte 90 dagar. Exempelvis är det alltså ingen skillnad för slutdatumet om du säger upp dig den 1 eller den 31 januari. I båda fallen gäller ditt avtal till den 30 april.

Undantaget från detta är särskilda regler vid dödsbo. Om uppsägningen sker inom en månad från dödsfallet har dödsboet rätt till en månads uppsägningstid, om så önskas.

Observera även att vid uppsägning av ditt boende sägs dina eventuella parkeringsplatser, garageplatser, carportplatser samt förråd upp till samma datum som ditt boende.

Utelåst

Har du låst dig ute ber vi dig kontrollera vilka kontaktvägar du har i ditt trapphus.

Ventilation

Ventilationen i din lägenhet är beräknad efter vissa flöden. Det är därför inte tillåtet att på något vis förändra eller täppa för luftintag eller luftutsug. Detta kan få konsekvenser på värme och inomhusklimat.

Värme

När du bor hos oss kan du förvänta dig en temperatur mellan 20 – 22 grader i normala fall. Detta mäts i vistelsezonen och inte vid yttervägg, fönster eller dörrar.

Vid kontinuerligt höga temperaturer utomhus får vi svårt att hålla temperaturen nere och du kan då uppleva betydligt varmare inomhusklimat. Bästa lösningen på detta är att du vädrar under dygnets mörka timmar. Att vädra mitt på dagen ger oftast motsatt effekt då du släpper in varm luft i lägenheten.

Upplever du att det är kallt i din lägenhet bör du, innan du kontaktar oss, kontrollera att du inte har möbler framför elementen samt att termostaterna inte är stängda. Har du trots detta kallare än 20 grader i din lägenhet kontaktar du oss för åtgärd.

Överlåtelse

Om du vill överlåta din lägenhet ber du den tilltänkta hyresgästen att göra en intresseanmälan. Man söker lägenheten på samma villkor som övriga sökande och har ingen förtur.